.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
40درصد کارمندان باید تهران را ترک کنند

معاون توسعه منابع انسانی رئیس‌ جمهور اخبار جدیدی از استخدام داوطلبان کار در مراکز دولتی در تهران بر اساس طرح دورکاری و همچنین انتقال کارمندان از پایتخت و مشوق‌های دولتی در این زمینه داد. 

لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگویی با فارس درباره ساماندهی ساختمان‌های اضافی دستگاه‌های دولتی اظهار داشت: با توجه به مدلی که در این زمینه طراحی کرده‌ایم و بر اساس ماده 39 قانون مدیریت، دستگاه‌ها باید فضاهای اداری خود را ساماندهی کرده و ساختمان‌های اضافی خود را شناسایی کرده و بفروشند.

* سهم کارمندان از فروش ساختمان‌های دولت

فروزنده با اشاره به گزارش اخیرا رئیس جمهور از اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی ساختمان‌های اضافی دستگاه‌ها که از طریق برنامه زنده تلویزیونی ارائه شد، تصریح کرد: قرار است درآمدی که از محل فروش ساختمان‌های اضافی دولت کسب می شود، خرج پروژه‌های آن دستگاه و درصدی از آن نیز به تشویق کارمندان آن دستگاه اختصاص یابد که این تصمیم اتخاذ شده و در برنامه‌های جدی امسال ماست.

* انتقال کارمندان از تهران اجباری نیست

معاون توسعه منابع انسانی رئیس‌ جمهور همچنین به تبیین آخرین تحولات مربوط به "خروج کارمندان از پایتخت " و اجرای "طرح دورکاری " پرداخت و در همان ابتدای کلام، خیال کارمندان دولت را با گفتن این جمله راحت کرد که "انتقال کارمندان از تهران، داوطلبانه بوده و به هیچ وجه اجباری در کار نیست ".

وی توضیح داد: بر اساس بند (و) ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه، انتقال کارکنان رسمی یا ثابت دستگاه‌های اجرایی در سطح یک شهرستان بدون موافقت مستخدم و تنها با توافق دستگاه‌های ذیربط انجام نمی‌شود و به کارکنان شرکت‌هایی که مشمول خروج از تهران هستند، اعلام شده در صورت عدم تمایل برای انتقال از پایتخت، می‌توانند در یکی از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی که در تهران می مانند، با جلب موافقت آن سازمان مشغول به کار شوند.

فروزنده ادامه داد: اگر هم آن سازمان یا دستگاه در دیگر شهرستان‌های استان تهران شعبه‌ای دارد، کارکنان می‌توانند به شعب شهرستانی استان تهران منتقل شوند؛ چرا که در حکم استخدامی آنها محل جغرافیایی خدمت استان تهران اعلام شده و هیچ الزامی به بودن در شهر تهران نیست.

* انتقال دستگاه‌ها مقدم بر انتقال کارمندان

معاون توسعه منابع انسانی رئیس‌ جمهور گفت: امروز با افزایش جمعیت و نیروی انسانی شاغل در پایتخت مواجه هستیم و دولت در راستای حل این مشکل برنامه ریزی و اقدام کرده و طرح انتقال کارمندان دستگاه‌های دولتی و همچنین خود دستگاه‌هایی که توان انجام کار در خارج از پایتخت دارند را از سال گذشته در دستور کار قرار داده و با جدیت پیگیری می‌کند.

وی افزود: در این طرح، اولویت کاری دولت انتقال دستگاه‌هایی است که از لحاظ انجام شدن کار در خارج از تهران مشکلی ندارند و در مورد انتقال کارکنانی که به شخصه متقاضی انتقال از تهران هستند، بررسی انجام می‌شود و متقاضیان جدید نیز می‌توانند درخواست خود را به صورت اینترنتی مطرح کنند.

فروزنده با تاکید بر اینکه گزینه‌ها و راه‌های مختلفی برای انتقال از تهران فراروی کارکنانی که در شرکت‌های منتقل شده فعالیت دارند وجود دارد و جای هیچ‌گونه نگرانی برای کارمندان نیست، تصریح کرد: دولت با رعایت شرایط رضایت فرد در بحث انتقال از تهران،‌ تسهیلاتی از قبیل مسکن مهر و امکان انتقال از پایتخت را در نظر گرفته و در صدد انتقال به صورت بخشی از دستگاه‌ها به خارج از تهران است.

وی با ذکر این نکته که بر اساس قانون دولت اجازه استخدام نیروی رسمی ندارد، متذکر شد که بر اساس اهرم‌های تشویقی و امتیازات در نظر گرفته شده برای خروج کارمندان از پایتخت، کارمندان شرکتی یا پیمانی و یا رسمی می‌شوند که این خواسته چند ساله کارمندان بوده اما تنها شرط این ارتقای رتبه، خروج آنها از تهران است.

* خرداد؛ دور جدید خروج کارمندان از پایتخت

معاون توسعه منابع انسانی رئیس‌ جمهوری با اعلام خبر آغاز دور جدید خروج کامندان از پایتخت از خرداد ماه آینده، اظهار داشت: برای دور جدید انتقال کارمندان از تهران تسهیلات جدیدی به کارمندان اهدا می‌شود که حاصل هزاران نفر ساعت کارشناسی در کارگروه و در حوزه‌های فنی و تخصصی در عالی‌ترین سطوح مدیریتی است که به رأی و نظر افراد خبره گذاشته شده و مورد تأیید و تصویب قرار گرفته است.

فروزنده با تأکید بر اینکه خروج کارمندان دولت در چارچوب برنامه‌های ده‌گانه تحول اداری صورت گرفته، متذکر شد این برنامه‌ها یک ساله نیست و به صورت مستمر در جهت تحول اداری با موضوعاتی از قبیل طرح دولت الکترونیک، توانمندسازی کارمندان و تمرکز زدایی از تهران، توسط معاونت مدیریت و توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری دنبال می‌شود.

وی درباره میزان توفیق دولت در هدف‌گذاری در طرح انتقال کارمندان از تهران و تعداد کارکنان دولتی که تاکنون از پایتخت منتقل شده‌اند، توضیح داد: اکنون مرحله دوم ثبت‌نام از کارمندان متقاضی خروج از استان تهران آغاز شده و درباره کارمندان منتقل شده هم باید بگویم که اکثریت‌ آنها به امتیازات اعلام شده از طرف سازمان‌ها دسترسی یافته‌اند و این عاملی به‌منظور تشویق سایر کارمندان برای درخواست انتقال از تهران شده است.

* آمار کارمندان خارج شده از تهران

فروزنده ادامه داد: در مجموع 10 هزار نفر از کارمندان به صورت داوطلب و 10 هزار نفر نیز در قالب انتقال شرکت‌ها و سازمان‌ها از تهران منتقل شده‌اند که در عمل 20 هزار کارمند منتقل شده‌ از تهران داریم و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز، 10هزار نفر از کارکنان دولتی از استان تهران خارج شوند.

معاون رئیس جمهور در امور مدیریت و توسعه منابع انسانی گفت: کمیته‌ای در استانداری تهران وضعیت کارکنانی که تاکنون از استان تهران خارج شده‌اند، بررسی می‌کند و بازرسانی برای حل مشکلات کارکنان منتقل شده به استان‌های مختلف اعزام می‌شوند اما اهداف ما در این طرح هنوز به طور کامل محقق نشده است.

* بخشنامه برای انتقال اجباری 40 درصد کارمندان از تهران

فروزنده افزود: به همین دلیل طی بخشنامه‌ای انتقال 40درصدی کارمندان از تهران را به عنوان یک اجبار به دستگاه‌های دولتی تکلیف کردیم و آنها باید از طریق تشویق و ترغیب کارکنان خود و انتقال کامل وزارتخانه یا حتی برخی معاونت‌ها یا سازمان‌های مربوطه از تهران به این تکلیف عمل کنند.

وی با طرح این مسأله که امکان دارد در دور دوم انتقال کارمندان دولت، دوباره نگرانی‌هایی در میان کارمندان دولتی که نمی‌خواهند از پایتخت بروند آغاز شود، از کارکنان دولت خواست که نگران نقل و انتقال از تهران نباشند و به آنها اطمینان داد هیچ اجباری در این کار وجود ندارد و بسته تشویقی و تسهیلات قبلی برای کارکنان متقاضی خروج از تهران همچنان ادامه خواهد داشت.

* تسهیلات جدید برای کارمندان متقاضی انتقالی

فروزنده با اعلام این خبر که برخی شرایط گذشته در جهت تسهیل در روند خروج کارکنان از تهران در دور جدید اصلاح شده است، در خصوص این اصلاحات توضیح داد: پیش از این تسهیلات در نظر گرفته شده صرفا برای خروج کارکنان از استان تهران به استان‌های دیگر بود اما در حال حاضر، این تسهیلات برای افرادی که قصد خروج از تهران به شهرستان‌های اطراف تهران را دارند هم پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین تغییر وضعیت کارکانی که قصد خروج از تهران را دارند، اصلاحاتی داشته و کارمندانی که شرکتی یا پیمانی هستند، در صورت خروج از تهران یک رتبه ارتقا یافته و به عنوان مثال از پیمانی به رسمی تبدیل می‌شوند که این شرایط بدون استثنا برای تمامی کارکنانی که قصد خروج از تهران را داشته باشند وجود خواهند داشت.

* پانصد هزار کارمند در تهران با 200 هزار کارمند اضافه

فروزنده خاطر نشان کرد که تهران به تنهایی 500 هزار کارمند را در خود جای داده است که طبق برنامه دولت، 200 هزار نفر از آنها باید از تهران خارج شوند.

معاون توسعه منابع انسانی رئیس‌ جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره طرح دورکاری که از اواخر سال گذشته به صورت آزمایشی آغاز شده، اظهار داشت: در ابتدا طرح دورکاری را در قالب پیشنهاد مطرح کردیم که پس از تصویب در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک، با امضای معاون اول رئیس جمهور در هفتم تیر ماه 1389 برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: از نیمه دوم سال گذشته برنامه‌های گسترده‌ای برای اجرای این طرح انجام شد که فرهنگ‌سازی و ایجاد کارگروه‌های تخصصی دورکاری در دستگاه‌ها از جمله این برنامه‌ها بود و در کارگروه‌های مربوطه هر دستگاهی شرایط احراز مشاغل قابل دورکاری را مشخص کرد و امروز می‌بینیم که شکل اجرایی شدن آن در دستگاه‌ها محقق شده و اکنون به عنوان یکی از ده محور تحول اداری پیگیری می‌شود.

فروزنده افزود: شیوه کار به این صورت است که دستگاه اداری به وسیله کارگروه ماده 3 آئین‌نامه یاد شده، موارد تصدی‌گری و قابلیت واگذاری خود از طریق دورکاری را تشخیص می‌دهد و پس از تصویب از سوی بالاترین مقام دستگاه،‌ به کارمندانی که شرایط لازم را دارند ابلاغ می‌کند.

معاون رئیس جمهور در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی مهم‌ترین برنامه این معاونت در سال جدید را توسعه و گسترش دورکاری و اعطای امتیازات ویژه کارکنان مشمول دورکاری اعلام کرد و گفت که در راستای توسعه دورکاری با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی و بخش خصوصی تلاش خواهد شد با ارائه مشوق هایی به بخش خصوصی کارکنان این بخش هم از مزایای دورکاری بهره‌مند شوند.

فروزنده افزود: از برنامه‌های دیگری که در ارتباط بسیار نزدیک با طرح دورکاری وجود دارد، اینست که سعی داریم امسال حداکثر خدماتی که قرار است به مردم ارائه شود به صورت الکترونیک صورت گیرد و لذا کارگروه‌هایی را به منشور صدور مجوز استخدام نیروی کار دورکار فراهم کرده‌ایم و دستگاه‌ها موظف شده‌اند تا پایان سال 20 درصد مشاغل خود را در قالب دورکاری ساماندهی کنند.

وی درباره آخرین تصمیمات و برنامه‌های مربوط به انجام دورکاری در دستگاه‌ها و بخش‌ های دولتی در قالب برنامه پنجم توسعه و طرح تحول نظام اداری هم توضح داد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این زمینه، مشخص شده دستگاه‌ها باید ضمن شناسایی مشاغل قابل دورکاری، به ادامه این برنامه و تحقق 100 درصدی دورکاری را تا پایان برنامه پنجم ادامه دهند.

فروزنده با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه پنجم باید 100 درصد مشاغلی که قابلیت دورکاری دارند، مشمول این طرح شوند، این نکته را هم متذکر شد که در تهیه تشکیلات تفصیلی دستگاه‌ها، از 10 تا 100 درصد مشاغل مختلفی که امکان انجام در خارج از محل کار و قابلیت دورکاری دارند، مشخص خواهند شد.

* مجوز استخدام برای دورکاری

معاون توسعه منابع انسانی رئیس‌ جمهور گفت: تمهیداتی اندیشیده شده تا برای مشاغلی که قابلیت انجام دورکاری دارند، مجوز استخدام به صورت دورکاری صادر شود و برای جدی‌تر شدن موضوع مربوط به دورکاری در دستگاه‌ها هم، تکلیف شده تا در این خصوص توسط دستگاه‌های مختلف کارگروه‌هایی در سال جاری تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها باید گزارش دهند چند درصد مشاغل آنها دورکار شده‌ است، از وزارتخانه‌های کار و رفاه و بازرگانی و صنایع و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان دستگاه‌هایی یاد کرد که در زمینه دورکاری موفق‌تر عمل کرده‌ و تاحدی گام‌های موثری در این زمینه برداشته‌اند.

فروزنده این نکته را هم متذکر شد که در حال حاضر زیرساخت‌های مناسبی برای اجرای طرح دورکاری و تحقق کامل آن در استان‌ها در حال فراهم شدن است و با گسترش موضوع دورکاری در مشاغلی که قابلیت دورکاری دارند، در آینده استخدام از همان ابتدا به صورت دورکاری انجام می‌‌شود.

وی گفت که این در حالی است که رویه تمام کشورهای دنیا در سال‌های اخیر در راستای دورکاری بوده و بر همین اساس در سال 2011، یک میلیارد نفر در دنیا دارای مشاغلی هستند که نیازی به حضور فیزیکی در محیط کار ندارند و در این رابطه می‌توان به مشاغلی که در رابطه با IT است، اشاره کرد.

معاون توسعه منابع انسانی رئیس‌ جمهور با اعلام اینکه از این پس شرایط احراز شغل جدید بر اساس دورکاری خواهد بود و این طرح با جدیت و با تمام قوا پیگیری می شود، اظهار داشت: در سال گذشته کارگروه ماده 3 آئین‌نامه مربوطه توانست مشاغلی را که در هر دستگاه از 10 الی 100 درصد قابلیت دورکاری دارند، مشخص و افراد دارای توانایی انجام فعالیت در این قالب را معرفی کند.

فروزنده افزود: دولت در سال جدید هم با تنظیم تشکیلات سازمان‌ها و طراحی مشاغل جدید در آنها، به دنبال ایجاد مشاغلی به عنوان مشاغل قابل دورکاری است و کلیه فعالیت‌ها در زمینه دورکاری بر اساس تشخیص کارگروه مربوطه انجام می‌گیرد.

وی در همین راستا خاطر نشان کرد که امور دورکاری تنها به افرادی واگذار می‌شود که از توانایی ‌هایی چون اعتماد به نفس بالا، تبحر و مهارت لازم و قابلیت خود مدیریتی در کنار امکانات لازم برخوردارند و به دلیل تخصص بالا و مدیریت زمان، نیازی به نظارت دائمی نداشته و به اصطلاح معتمد مسئولان باشند.

به گفته فروزنده، حدود 40 درصد کارهای اداری در ستاد وزارتخانه‌ها قابلیت انجام به روش دور کاری دارند و در برخی ادارات تا 50 درصد مشاغل دورکار شده‌اند، اما در برخی ادارات 10 تا 15 درصد مشاغل به صورت دورکاری انجام می‌شود و تلاش بر این است که طرح دورکاری نهادینه شود.

* استخدام کارمندان دورکار در دولت

معاون رئیس جمهور در امور مدیریت توسعه و نیروی انسانی با تاکید بر اینکه در گام نخست، مشاغلی که در ستاد وزارتخانه‌ها با مردم ارتباط مستقیم ندارند دورکاری می‌شوند، گام بعدی دولت در راستای تحقق دولت الکترونیک را ورود طرح دورکاری به فاز جدید اعلام کرد و گفت که با توسعه دفاتر پیشخوان دولت و ارائه خدمت به صورت الکترونیک، بسیاری از بخش‌های ارباب رجوعی نیز وارد عرصه دورکاری کارکنان‌شان خواهد شد.

وی افزود: چندی پیش هیئت دولت در راستای تمرکززدایی، استخدام در مراکز دولتی پایتخت را تا 10 سال آینده ممنوع اعلام کرد اما با اجرای طرح دورکاری داوطلبان تهرانی می‌توانند در طرح استخدام کارمند دورکار شرکت کنند و این گام دیگری است که علاوه بر اجرای طرح دورکاری برای کارمندان "دورکار " نیز همت می‌گمارد.

فروزنده تصریح کرد: از آنجا که در دورکاری مسأله حضور در محیط کار مطرح نیست، استخدام نیروهای دورکار تهرانی بلامانع است و در سال گذشته یکصد هزار نفر فرصت شغلی در استان تهران ایجاد شد و بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده، 363 هزار نفر در استان تهران تا پایان سال جاری شاغل می‌شوند و و در سال آینده نیز به همین میزان فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون سه هزار نفر از کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان تهران فعالیت خود را از طریق دورکاری آغاز کرده‌اند و این تعداد از کارکنان مربوط به 26 دستگاه اجرایی استان است که امکان انجام فعالیت‌های آنان از طریق دورکاری میسر بوده است.

* شرط سنی در استخدام نیروی دور کار

معاون توسعه منابع انسانی رئیس‌ جمهور با اشاره به تفاوت معیارهای گذشته نظارت بر نیروی کار با تعریف معمول نظارت به دلیل دورکار شدن برخی مشاغل اظهار داشت: کار در طرح دورکاری به معنای انجام واحد مشخص کار در واحد زمانی مقرر بر اساس تفاهم‌نامه‌ای است که مابین کارمند و مدیر به امضا درمی‌آید و لذا نظارت در این طرح بر اساس ارزیابی نتیجه کار خواهد بود.

فروزنده همچنین درباره شرایط سنی در دورکاری توضیح داد: دورکاری شرط سنی ندارد و استخدام کارکنان دورکار به دلیل تفاوت در نوع فعالیت، شرایطی متفاوت با سایر استخدام نیروهای دورکار مقررات متفاوتی حکمفرماست و به طور مثال ممنوعیت‌هایی چون شرایط سنی و جسمی در این نوع استخدام‌ها وجود ندارد.

* تقدم زنان در استخدام کارمندان دورکار

وی خاطر نشان کرد: دورکاری نه تنها موجب کاهش هزینه‌ها در ادارات، بهبود امور شهری، کاهش استرس محیط کار و رفت و آمد و افزایش بازده کاری می‌شود بلکه با توجه به تعهدات خانوادگی زنان در رسیدگی به امور منزل و فرزندان در جامعه ما، موضوع دورکاری برای آنها، کاربرد بیشتری دارد و لذا بانوان در دورکار شدن مقدم‌تر هستند.

فروزنده تآکید کرد: دورکاری طرحی است که در آن‌، هم کارمندان برنده و راضی هستند و هم مسئولان و آمار نشان می‌دهد زنانی که در سال اخیر مشمول دورکاری شدند، از رضایت‌مندی بالایی برخوردار بودند و در سایر کشورها مانند ژاپن نیز، زنان در دورکاری مقدم‌تر از مردان هستند که این موضوع از ابتدا مورد نظر مسئولان اجرایی این طرح قرار گرفته است.

* سهم بنگاه‌های زودبازده از بازار کار کشور

معاون توسعه منابع انسانی رئیس‌ جمهور گفت: برنامه دولت در سال 1390 ادامه برنامه سال گذشته است و نیروهای شرکتی باید یا قراردادی شوند یا اینکه در قالب شرکت‌های تعاونی طرف قرارداد دستگاه‌ها قرار گیرند و بخش کارمندی و کارگری و به طور کلی هر بخشی که در دستگاه‌های دولتی به صورت خدمات نیروی انسانی یا با واسطه‌گری شرکت‌ها مشغول به کارند، باید تغییر وضعیت پیدا کنند که البته اجرای این طرح منجر به تشکیل بنگاه‌های کوچک زودبازده خواهد شد.

فروزنده افزود: در حال حاضر، بنگاه‌های زودبازده یا به عبارت بهتر بنگاه‌های کوچک حدود 95 درصد از بنگاه‌های تولیدی کشور را تشکیل می‌دهند که این عدد در کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز در حدود 97 درصد است و این بنگاه‌ها سهم عمده بازار کار و نیروی کار را در اختیار دارند.

* نیروی کار حجمی و غیر حجمی

وی متذکر شد: همچنین در مورد ساماندهی نیروهای شرکتی نیز هم‌اکنون برنامه‌های لازم در رابطه با ساماندهی نیروهای غیر حجمی بر اساس ضوابط اجرایی ماده 29 صورت گرفته و نیروهایی که در کارهای حجمی نیز فعالیت داشتند و پیمانکار با ما در ارتباط بود، به همان روال به کار خود ادامه خواهند داد.

فروزنده توضیح داد که نیروی کار غیر حجمی به نیروهایی اطلاق می‌شود که در مشاغل کارمندی شامل مسئول دفتری یا در حوزه‌های کارشناسی در دستگاه‌ها مشغول خدمت هستند و نیروهای حجمی در اصطلاح کارکنانی هستند که در بخش‌های کارگری و خدماتی ادارات فعالیت می‌کنند.

معاون رئیس جمهور در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در پایان خاطر نشان کرد که روال کار در استان‌های دیگر نیز به صورت هم‌راستا با تهران پیگیری شده و در سال جاری دیگر نمی‌توان به شکل گذشته ادامه داد؛ چرا که امکان تنظیم قرارداد با هر شرکتی برای کار در دستگاه‌ها ممنوع است./1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.033 seconds.